Děkujeme za krásné závodění v první půlce sezony. Přejeme hezké léto a těšíme se na vás na konci prázdnin ve Vřesové!

 
OffROAD Maraton Vřesová (Sokolov) - sobota
Vyhledat tým podle:
Editace týmů - login: Heslo:
Přihlášení k odběru aktualit
 
ČESKÁ VERZE       ENGLISH VERSION      
výběr ročníku

Partneři:  
Intercontonental Rally

SEDOS Stavby a.s.

Automoto areál Ředhošť

PIRELLI

Tankodrom Milovice

Banner Baterie

D-PERFECT s.r.o.

Jeep

Zeppelin CZ s.r.o.

V 4 Catering

Sabe

Birell

BSB s.r.o.

ARO Manyjak PRAHA

Články

Mokřady tvrdě prověřily offroaďáky

Nezvykle suchý jarní závod zažili motorkáři, čtyřkolkáři a autaři na Pístovských mokřadech u Jihlavy v sobotu 21. dubna. Oproti loňsku se sice povedlo natáhnout delší trať a zařadit žádanou rovinku, ale vyprahlý povrch všechny přítomné potrápil tunami prachu.

Po třech hodinách z nich nakonec vítězně vzešli motorkář Jaroslav Chládek a čtyřkolkář Martin Miřejovský. Pětihodinovka aut byla zejména soubojem bugin. Prvenství vyjel Selm Morava racing jen dvě minuty před Aroma Gold teamem. První letošní zlato v kategorii nad dva litry získalo Offroad centrum Jase, do dvou litrů se opět dařilo Autocentru Luňák.

Zatímco loni se druhý závod sezony odehrával v bahně, v dešti a na pomalém klouzavém povrchu, letos závodníky překvapilo horko a prach. Kromě chladnějšího rána a večera se srovnávali s letními teplotami. Zhruba 3,5 kilometru dlouhá trať měla sice náročnější kamenitý výjezd a zatáčky v lese, ale také rovinky, takže byla oproti očekávání velmi rychlá.

Motorkář Chládek opět absolutně první
Do první letošní tříhodinovky se vydalo na 160 jednostopých strojů. Při průjezdu rovinkami se zvedala oblaka prachu, která zakryla výhled na modrou oblohu zalitou sluncem. Jezdci si trochu odpočinuli v lese, aby nabrali síly na strmý výjezd poblíž depa. I přes původní obavu ho většina zvládla bez problémů. Rozpoznat jednotlivé závodníky byl po chvíli docela problém. Po projetí blátivou stopou se na ně i stroje nalepil prach. A tak jim naplno mohl fandit jen doprovod a skalní fanoušci. 

Ještě v posledním kole to vypadalo, že nejrychlejším pohárovým jezdcem bude Lukáš Kočajnar z Wings teamu. V samém závěru ho ale předjel Václav Jakubík z týmu Stihl Fulnek, který cílem profičel s 10sekundovým náskokem. Jezdci se ocitli na 13. a 14. pozici celkově za 45 kol. Během hodinového závodu starších juniorů se nejvíce dařilo Šimonovi Kovalovskému (Kovaling), který s přehledem získal zlato. Nejrychlejší ženou na motorce byla opět Zuzana Nováčková (Haruda RAC team Sedlčany) před Julií Dvořáčkovou (Gottbros) a Tamarou Bjalkovou (Moto Angels).

Mistrovské E1 ovládl Vojtěch Sekanina z Enduro klubu Palkovice. Jen jedno místo, respektive čtyři sekundy, mu chyběly do TOP 10. Na stupních vítězů mu přáli druhý Jiří Maršálek (Maršálek motorsport) a Tomáš Dostál. Nejlepší desítku absolutně uzavřel veterán Petr Hreus z Moto doupě, který bral bronz se ztrátou 20 sekund na Miloše Lelka z MSK Motorsportu. A vítěz veteránů se dokonce probojoval do první pětky. Stal se jím favorizovaný Daniel Neumann z Moravského enduro týmu. „Hodně se prášilo, ideální stopa žádná, pořád se muselo předjíždět, bylo to docela náročné. Dvakrát jsem spadl, do něčeho jsem narazil, tak jsem dotlučený, ale vyšlo to,“ zhodnotil Neumann v cíli. 

Absolutní příčky tradičně obsadili jezdci z nejsilnější mistrovské kategorie E2. Dominovala jim zejména dvojice Jaroslav Chládek (AV Motors enduro team) a Petr Trávníček (Aroma Gold team), která jako jediná najela 49 kol. Chládek přitom porazil Trávníčka o pouhé dvě sekundy! „Poslední tři kola jsme se s Chládkem předjeli asi třikrát, ale bohužel jsem o pět metrů v cíli druhý,“ řekl smířlivě druhý muž celkového pořadí Petr Trávníček (Aroma Gold team). Jaroslav Chládek měl po vyčerpávajících třech hodinách sílu i na vtipkování: „Dokonce jsem se vykoupal, bylo mi asi teplo.“ Stejně jako v Šiklově mlýně bral plný počet bodů a upevnil si průběžné vedení v seriálu. Třetí místo v kategorii i celkově si pohlídal Filip Boháč (TJ Sokol Krásné pole) před Jiřím Kelichem, který na svůj první letošní pohár ještě čeká.

Prvenství mezi čtyřkolkáři si pohlídal Miřejovský
Zatímco motorkáři smývali prach a těšili se na oběd, na start se přesouvalo sto čtyřkolkářů. Také na ně čekaly tři hodiny. Navíc pod sluncem, které pomalu ukazovalo své sobotní maximum. Hned ze startovní rovinky se výtečně odpíchl Luboš Kuncíř (Kaskadér racing team), který ještě v půlce závodu vedl. Jenže pak přišel osudný okamžik. „Trefil jsem kámen, utrhlo se vodítko a začal mi padat řetěz. Spravovali jsme, zkoušel jsem se vrátit, ale kluci jeli jak šílení a už jsem je opravdu nedojel,“ okomentoval Kuncíř v depu. 

Soupeři ho tak z čela posunuli na konečnou šestou pozici. Na špici až do konce závodu pokračovaly lité boje mezi nejlepšími. Martin Miřejovský (Team Max 2) si chtěl spravit chuť po nevydařeném Šiklově mlýnu a řádil „jako černá ruka“. Cílem profičel se 46 koly na kontě. Jeho hlavní rival Juraj Varga (Hoffer Quad Racing team) se ho držel, jak nejvíce mohl, a se ztrátou jednoho kola bral stříbro. Měl toho ale plné zuby. „Bylo to hodně náročné. Byl jsem po celou dobu závodu druhý a třetí. Ale v tom prachu jsem vůbec nejel v pohodě a jsem rád, kde jsem skončil,“ s úlevou řekl slovenský závodník. Martin Miřejovský ke konci klání ještě zrychloval. A z hlavních dojmů uvedl: „Začátek jsem měl náročnější, než jsem se probil na přední pozici. Ale dalo se to. Snažil jsem se hlavně nerozbít.“

Do čtveřice absolutně nejlepších se vešel i Michal Vágner (Čtyřkolky Tišnov) se 43 koly, vítěz mistrovské kategorii 4x4. Vágner si zuby nehty hlídal svoji pozici, za ním se ale pořadí měnilo. Milan Lamina se nakonec musel smířit se třetím místem za 42 kol a pěkným 9. místem celkově. O jedno kolo ho porazil Dalibor Dufek z Teamu Max 2, který své nejsilnější zbraně vytáhl ke konci závodu. 

Do první patnáctky celkového pořadí promluvili také veteráni. Martin Kuchař jedoucí nově pod křídly Wings teamu pomyslně oplatil porážku svého týmového kolegy v motorkách a v závěru předjel Lumíra Krumpolce a získal bronz. Opět těsný souboj probíhal mezi Dušanem Novotným z Kaskadér racing teamu a Vladimírem Novotným z EN Quad teamu. Zhruba půl minuty rozhodlo o vítězství Dušana a zisku největšího poháru. 

V pohárové třídě se s náročnými podmínkami nejlépe popasoval Jakub Lunter z Quad teamu Zvolen. A starší juniory dovedl do cíle Adam Urban (Urban team) o necelou minutu před Adamem Veselým (MSK Panská Skála). Nejlepší ženy napříč kategoriemi se seřadily takto: první Kristýna Vaňková (Haruda team RAC Sedlčany), druhá Nela Caisová (Čtyřkolky Šumava racing) a třetí Alena Míková (Rebel). 

Na malých čtyřkolkách a motorkách excelovali favorité 
Závod nejmladších offroaďáků opět bral dech hlavně dospělým kolem trati. Závodnice a závodníci neohroženě vybírali zatáčky, vyjížděli a sjížděli kopec, což se neobešlo bez pádů. Nakonec ale všichni v rámci možností závod zvládli a ti nejlepší zvedli nad hlavu zasloužené poháry. Mezi dětskými čtyřkolkami to byli první Maxmilián Ušela, který svedl vyrovnaný souboj s druhým Alešem Petřvalským (AKC racing), v cíli podtržený 11 koly. Třetí Matěj Drož (Fery mechanik team) najel o tři kola méně. Další poháry Maxmilián i Matěj vybojovali také v mladších juniorech, ale byly o stupínech „horší“. Oba je totiž porazil zlatý Max Timoš (Vulcan special effects). 

Na dětských motorkách nejvíce uspěl Martin Chudáček (Chudy team racing), před Davidem Mrlinou (Dejv racing team) a Matějem Kolitschem (Cickin Pernink). V cíli se srovnali s odstupem jednoho kola. Mladší juniory v jedné stopě ovládli favorizovaní bratři Novákovi (Sidus racing) – Jaroslav získal zlato a Antoni stříbro. Na bednu s nimi ještě vystoupal třetí Tomáš Andres (Tomycar s.r.o). 

Buginy ovládl Selm Morava racing, dařilo se Offroad centru Jase
Po závodu offroadových nadějí se na svoji pětihodinovku připravovala auta. Jak už to poslední dobou bývá, na trati se objevuje více a více bugin, neboli speciálů do jednoho litru. Oproti řekněme „velkým autům“ jde o dostupnější variantu, která je navíc mnohdy pohodlnější pro kostru celého těla. A hodně lákají motorkáře či čtyřkolkáře, kterým nestačí tři hodiny na trati nebo si chtějí zazávodit v jiném stroji. Mezi známá jména patří například motorkáři Petr Trávníček a Broněk Janča pod Aroma gold teamem. V bugině Andy Motors teamu se objevuje autocrosař Petr Turek, který na maratonech jezdí na motorce a pak si dle možností dá i závod ve dvou stopách. A ze čtyřkolky do speciálu Quadservisu Špak - Vimek racing teamu sedl Honza Křížek.

O co je početnější skupina bugin, o to je větší srdcovka sledovat posádky offroadových speciálů, jak závod od závodu ukrajují kilometry, svého „velkého kamaráda“ naloží na vlek, dají ho zase do pucu a stojí opět na startu dalšího klání. Dříve takových závoďáků stálo na startu i několik desítek. O to větší hold tyto týmy sklízejí od svých fanoušků. Diváci ale milují obě skupiny, které se se zápalem proplétají tratí a přinášejí krásné souboje.

Vlajka odmávla dvacítku vozů v 16:30 hodin. Už po pár metrech se zvedl oblak neproniknutelného prachu, a tak se někteří přihlížející zvesela ptali, zda se už opravdu odstartovalo. A přesouvali se na velmi atraktivní výjezd, do kterého se často pouštělo hned několik aut najednou. 

Amatérský tým West Bohemia racing se srovnával hlavně s celkovou konkurencí. Bez problémů jen s jedním střídáním zajel 40 kol a mezi speciály skončil dvanáctý. 

Souboj v královské třídě nad dva litry mohl být zajímavým příběhem mezi Offroad centrem Jase a Bídou s nouzí. Jenže nouze se týmu s číslem 219 tentokrát držela a utržená spojka znamenala předčasnou stopku. Jase se naopak konečně dočkalo závodu bez problémů a kromě vítězství v kategorii bylo nejrychlejším velkým autem v cíli na sedmém místě celkově. 

Mezi speciály do dvou litrů se ani v tomto závodu nedařilo KB System offroad teamu. Oproti Šiklově mlýnu sice neskončil už v zaváděcím kole a zapsal si 18 projetí kolem časomíry, ale v tabulce zůstal na posledním místě. O šest kol byl úspěšnější Arturx team, který letos jede premiérový ročník a hodně bojuje s vozem. Jeho Suzuki Samurai byla původně trialové auto a na offroadové maratony se musela upravit. Reálný objem prací a vydaných financí už dávno překročil původní odhad. Tým se už v prvním závodu pral s elektřinou a poloosami. Nyní řešil problém s uvolněným kardanem a trženou pákou. Ale Igor Ignoci závodění nevzdává. „Od ostatních týmů víme, že auto ladili třeba i půl roku. My jsme nyní kroužili jen na 30 procent, šetřili jsme poloosy a projeli cílovou čárou. O to jsem hodně stáli. Příště budeme zase lepší,“ neztrácí optimismum šéf týmu. Se 39 koly zůstal na bramborové pozici další letošní nováček maratonu, Prague City Hardcore Racing team se Suzuki Jimny. Dan Bém po závodu řekl, že se jim jelo výborně až do té doby, než je „opustila přední haubna“. Tvrdý terén nezvládly pružiny, které drží kapotu a urvaly se. Tým je s autem poměrně spokojený, jen přemýšlí o silnějším motoru.

Premiérově se mezi speciály objevil původně amatérský tým Taurus. Hodinu před koncem prorazil pneumatiku a skončil třetí. Rychlejší konkurence ho ale baví a těší se na další soupeření. Wings team do závodu nastupoval už se třemi poháry z motorek a čtyřkolek. Do vitary nově nastoupil Jirka Zbořil známý z bývalého týmu Marmeláda, který závod úspěšně rozjel. Poté předal volant Sašovi Semenovovi, jež se dotáhl na Taurus a svůj modrý vůz bez újmy dovezl na stříbrném místě za 52 kol s necelými pěti minuty náskoku na bronz.

S útrpným výrazem ve tváři, ale přesto malým úsměvem, v cíli skončil Tomáš Luňák z Autocentra Luňák. Pětihodinovku odjel celou sám a odměnou mu bylo zlato o čtyři kola před Wings teamem. Je vidět, že bláto milující tým se tvrdého povrchu už opravdu nebojí. A bojuje hlavně se sebou a s celkovou konkurencí. 

Nejpočetnější skupinu na trati tvořily speciálu do jednoho litru. Nastoupilo jich celkem 11! Další nováček tým 24 servis s Arctic Catem si zapsal premiérových osm kol. Jen o kolo více zajel Timing racing team, který kvůli poruše stroje také odstoupil. Polissport.cz skončil devátý se 27 koly a Can-Am Papá buggy týmu osmý za 35 záznamů u časomíry. Pilota Dušana Padevěta v průběhu závodu osobně hodně trápil prach, musel zastavovat v depu a vyplachovat si oči. 

Sedmý Dennis racing osedlává druhý Arctic Cat ve startovním poli. Tato bugina bez turba jen ztěží konkuruje rychlejším vozům. Posílení motoru ale není řešením, protože současná konstrukce by větší výkon nevydržela. Tým se proto zaměřuje na úpravu podvozku a těší se na nejnovější model již s turbem, který je horkou novinkou letošního roku a zatím ještě nepřejel hranice České republiky. 

Absolutní vítěz otevíráku letošní sezony Quadservis Špak - Vimek Racing Team bojoval o každé kolo. Největší problém měl poté, co jejich speciál skončil v bahně, které se dostalo do chladiče a na vrtuli. Většinu závodu tak jel v nouzovém režimu, pravidelně zastavoval a chladil motor. 

V minulé reportáži jsme psali o bratrském soupeření Petra a Broňka Jančových. Zatímco v Šiklově mlýně byl lepší Petr a získal stříbro, v mokřadech na pohár za druhé místo dosáhl Broněk. V roli spolujezdce a také střídajícího pilota byl již zmiňovaný Petr Trávníček. Petr Janča s Alicí Jančovou a Romanem Jančárem skončil pátý. O lepší umístění ho připravilo chybějící víčko. „Jelo se nám dobře, i když kvůli prachu nešlo vidět na metr. Píchli jsme kolo a pak jsme zapomněli zavřít nádrž, vrátili se do depa a hledali víčko. Po několika minutách jsme zjistili, že je v bugině,“ pokrčil rameny Petr a s úsměvem doplnil: „Já jsem tentokrát kryl záda Broňkovi, aby byl spokojený.“ 

Těsně pod bednou skončil čerstvě přečíslovaný speciál Polaris teamu, ze 2 na 22. „Jelo se nám krásně, ale měli jsme jeden defekt, měnili jsme přetržený řemen a pak nám Honza Šrajer vyřezával stromek, který se nám dostal mezi rameno a poloosu,“ popsal Marcel Výchopeň se 66 koly v cíli. Na bronz mu chyběla tři kola. Dravým soubojem si ho vydobyl Andy motors racing, který řešil jen jeden defekt a nevolnost spolujezdce. 

O první místo nejvíce soupeřil Selm Morava racing a Aroma Gold racing. Obě posádky projely 73krát kolem časomíry a o čtyři kola za sebou nechaly zbytek startovního pole. Největší pohár si nakonec odvezl Selm Morava racing. Martin Müller s otcem stejného jména najeli na druhé v pořadí náskok 2,5 minuty. „Jsem docela spokojený, trať byla krátká, hodně rovinek a technických úseků. Závod jsem si užil a uvidíme, jak dopadnou další,“ řekl Martin Müller mladší. Radost měl i Broněk Janča, navzdory těžkému klání: „Hrozně se prášilo, bylo to hodně nebezpečné, měli jsme toho občas plné ruce, protože jsme motorkáři a jedeme teprve druhý závod v bugině. Ale jsme v cíli a na druhém místě, takže – zadařilo se!“

Všechny výsledky najdete zde.

Fotogalerii najdete zde a na Facebooku.




 

Publikováno: 30.04.2018

<<< zpět na přehled článků